E ultimul meu volum în proza. apărut la finalul anului 2022, și reedital la începutul anului 2023 și lansat la Casa de cultura Schiller în luna martie 2023.
Câteva Vorbe și păreri despre conținutul volumului aflați din Prefețele la volum ale Unor distinți Autori și critici literari ai literaturii române contemporane, cărora le mulțumesc și cu aceasta ocazie!
Cartea costa 30 lei pentru cine doreste sa o achiziționeze de la autoare direct mail margo65.ansutz@gmail.com
sau din libraria Online a editurii CERVANTES (fosta Insapirescu) unde gasiți expuse și alte volume ale Autoarei și ale altor autoriapăruți la acesastă editură!
Hieroglife
(Către cititori, un cuvânt înainte,
de Florin Grigoriu)
Dragi călători în această carte,
Ați venit în gara Literatura Altfel și, privind Mersul trenurilor,
vedeți că este unul chiar acum, spre Utopia, spre Lumea Basmului și spre
Tărâmul, de n-ar fi, nu s-ar povesti.
Puteți urca în acesta sau lăsându-l, să mergeți cu celelalte, de care
doriți a ști când și cum sunt. Ele se numesc: VALEA UMBRELOR cu 19 vagoane,
FRĂȚIA DRAGONILOR ȘI INTRATEREȘTRII, cu 17 vagoane, COȘMARUL, cu 7, VISELE LUI
FALCO. Acesta are doar clasa I, un vagon cu 5 locuri. Mai sunt în alte
direcții: LOGODNICUL DE PE MEETIC cu zece vagoane, VACANȚĂ EZOTERICĂ, un rapid
cu 6 compartimente; TOAMNE CONTAMINATE automotor, fiind doar cu un vagon și
LUMEA A INTRAT PE ORBITA POVEȘTILOR UITATE, un autotren pe o pernă de aer eminescian.
Pentru
că ”Tainele se vor dezvălui când va trebui”, nu pot a spune ce sunt, cum apar
interioarele, cine sunt ceilalți pasageri, dar pentru schimbare de,,,
paradigmă, pot a vă spune un poem:
O-ntâmplare cu-n pitic
- Unde-i casa mea?
Un pitic se întreba.
- Ce-i cu tine? Ești răcit?
Ori cumva te-ai rătăcit?
- Vântul m-a luat pe sus,
Nu știu el unde m-a dus,
Casa mea este-ntr-o nucă...
Cine știe să mă ducă?
Ana-Sofia, mititica,
A spus: - Știu! E la bunica
În grădină are nuci.
Uite, pe-acolo să te duci!
-
Mulțumesc,
fată frumoasă,
Pe seară voi fi acasă.
Am plecat. Vă mulțumesc.
Merg încet, nu obosesc.
Despre ce este vorba în poemul meu, ori despre ce se povestește în opera
scriitoarei Maria Giurgiu, nu
vreau a spune, pentru este vorba de o carte de proză, cu altfel de întâmplări,
cu o altă armonie a narativității, a bucuriei scrierii unor ciudate fapte, când
în lumina puternică a luminii pământene, când în lumina soarelui interior, a
ființelor eterice, altcum făurite, subpământene, oarecum absurde, din alte
alcătuiri, dar enigmatice, păzite adică, iar explicitarea mea n-ar aduce decât
sporiri de enigme.
Oricum, cunoaștere cetății, structurii centrale, esență a scriiturii,
claritatea există, iar lumile, pentru că sunt descrise mai multe lumi,
tangente, secante, concentrice, paralele, precum miezii în nucă, legate
interesant, logic/ chiar și paralogic între ele.
Întreaga carte este un labirint, o cale de inițiere în lucruri despre
care se vorbește în șoaptă, o hieroglifă, o scriere secretă găsită pe hrisoave
și hărți ascunse în peșteri sau lăzi, în beci, într-un alunecuș în alte lumi,
dincolo de poarta văzului ori a somnului-visului.
Înțelegerea binelui și a răului prin călătorie este subiectul
povestirilor, ținând de lumea basmului, o lume imediat existentă lângă noi și
de care aflăm mereu câte ceva (E suficient a urmări presa ”Știință și tehnică”,
”Lumea misterelor”, ”Diamant”, ”Formula As”. ”Costea News” etc. ori a vedea
emisiuni la diverse televiziuni și a citi mult.)
Azi basmul este trăirea continuă în aventură în lumi paralele, în
mister, în vrăji și în vis, în iluzoriu și totuși în trezie-visare.
Nimic nou sub Soare, de la Homer cu ”Odiseea” și întâlnirile sale cu
alte ființe pe drumul întoarcerii spre Itaca și până la călătoriile și
întâmplările ciudate, descrise în călătorii pedestre ori călare, ori cu mașini
diverse, de exemplu cu-n hiperboloid, cu o corabie, ori cu o ghiulea a unui tun
(Dăm un nume totuși, pe Jules Verne (spre Lună, dar și în adâncul Pământului),
cum și descrierile lui Anestin, Felix Aderca, Adrian Rogoz, Asimov, Lem,
Vladimir Colin și toată lumea SF-ului românesc, cu autorii ei din București,
Iași, Timișoara (Într-o vreme, insulele de creativitate, de cunoaștere,
inițiate de Alexandru Mironov)
Și totul este nou...Dovadă și această carte de autoarea Maria Giurgiu, cu o
gândire speculativă calitativ și cantitativ aparte, știind paza concretă/
secretă a cuvintelor care spun-nu spun, lasă necunoscutul să se întrezărească,
să staționeze în preajmă, să te învăluie discret, înțelept să te convingă de
existența sa, pentru că nu degeaba scrie că totul este o poveste întru memoria,
”bunicii mele, care a fost o vrăjitoare faimoasă. înțelegea și graiul păsărilor
și al viețuitoarelor pădurii, deși nu mi-a mărturisit niciodată
toate secretele sale”
Scrisul are vioiciune, plenitudine, pază secretă, sens, unicitate.
Cred că lucrurile acestea au fost sesizate și de juriile unor
concursuri, la care prozatoarea a participat, câștigând aprecieri pentru
pluralitatea subiectelor, conturarea personajelor (dăm din această carte, aleatoriu,
niște nume: Gabriel Dacian, profesor de istorie și muzicolog, Iris- naratoarea,
Cătălina, Harapu, Ariana, Luana, Ileana, Patriarhul, Toni, Cristi, dar și
personaje colective - eterieni, titani, dragoni (recent am citit un roman cu-n
dinozaur pitic de Hațeg, de Elena Călugăru-Baciu, altă misterioasă și plină de
surprize povestitoare-romancieră) Veghetori, intra-tereștri, extra-tereștri,
fantome, spirite, vâlve, reptilieni, umbre, uriași...), locuri de poveste, de
atingeri și neatingeri de știința de zi de zi, de obiectivitate argheziană (în
sensul vreau să văd!).
Cartea se încheie cu un eseu, care spune altfel ceea ce a văzut într-o
sclipire a clipei tainei, scriitorul bucureștean Iulian Nuțu, alt iubitor al
tainelor ipoteșteanului, celui care a scris, printre alte avataruri și ”!Geniu
pustiu”:
”După viscol- prima cărare la Bellu-/ spre mormântul lui Eminescu.”
Nu ne propunem nimic a vorbi despre ultima a proză, citiți-o și ca un
poem în proză, dar remarcăm (Nu spun, dar zic!) noblețea atingerii, neatingerii
misterului creator, cum și în celelalte alcătuiri prozastice.
Cartea este o construcție, din multe puncte de interes, o pictură din
tușe de culoare, din puncte formând, creionând un spațiu (de fapt locuri,
tărâmuri) aparte rafinament, care te duce, te captivează, te intrigă și te
face, cu tact, a spune: Totul este posibil!
Și astfel ai spus că există plăcerea povestirii, buna intrare în spațiul
ascuns, în vrednicia eliberării minții de prejudecăți, de convenții și a crede
în ceea ce spune prozatoarea, dincolo de amatorii de turism azi-aici-acum, dar
fără scări coborâtoare, precum personajele/ eroii din basmele lui Petre
Ispirescu pe alte tărâmuri (citez un rând din carte” ” VALEA UMBRELOR e hotar,
între două
dimensiuni paralele”), unde nu există funcționari
și birocrați, critici literari care cred că doar ceea ce spun sau au spus ei
există (sunt personaje care desființează misterul, proza de ficțiune, dar și pe
cea naturalistă, directă, ba exaltă pe cea scabroasă, vezi doamne, aceasta a
fost interzisă! Și doar ei au voie a decreta cine și ce și cum să scrie,
oniric, baroc, doric, corintic, textualist, adică furâcios de la alții etc.),
dovezi fiind câteva istorii literare unde asemenea cărți nu există..., deși au
și au avut un succes imens la public (un exemplu, Mihai Grămescu, un coleg de
grup strălucitor, literar, grup unde există și scriitorul George Terziu, pe al
treilea las cititorului plăcerea adăugirii. A nu uita 1-3-5-7-11 sunt nume
prime, deci se poate adăuga mai multe nume!)
Domnul să v-ajute! Cerul să vă sprijine! Să vă ocrotească, să înțelegeți
existența și altor lumii, ”locuințe ale Domnului”, nu numai aceasta!
”Fata care moștenise darul bunicii de a vedea lucruri nevăzute de
alții”, după cum scrie altunde scriitoarea Giurgiu Maria, le prezintă și
aici, cum și altunde, iar datoria noastră este a o citi, reciti și a-i mulțumi
pentru curajul de ale transcrie din sufletul și viziunile sferei sale de
cristal, harul literar, pentru că merită scrisul său, spre binele și ”victoria
în această aprigă luptă” (((de care))) ”depinde însăși viața și continuare
existenței oamenilor pe aceste meleaguri, cât și ale altor vieți ascunse în
adâncul muntelui”, apelor, tuturor locurilor văzute și nevăzute.
Florin
Grigoriu, cititor, 25 iulie 2022
de Lucian Gruia
În viaţa
spirituală a omului, în condiţii normale, imaginarul este la fel de important
ca şi realul.
Fenomenul a fost
remarcat de filosoful francez Gaston Bachelard care afirmă că realul este
necesar în relaţiile cu semenii şi cu realitatea obiectivă, iar imaginarul este
important în artă şi generează realitatea subiectivă.
Continuând
mediţaţia, observăm că imaginaţia este factorul cel mai important al creaţiilor
spirituale. După acelaşi gânditor, imaginaţia creatoare este valoarea psihică
fundamentală a omului, întrucât nu putem crea decât ceea ce am imaginat mai
întâi: „suntem creaţi de reveria noastră”. (Gaston Bachelard - Psihanaliza
focului)
Imaginarul acesta
are mai multe trepte în artă. Unele trepte ţin de verosimil, altele de oniric,
iar ultima treaptă aparţine fantasticului.
Aici, în fantastic, legile fizice, spaţiul şi timpul sunt relative.
Să urmărim
apariţia fantasticului în prozele scurte ale Mariei Giurgiu.
Proza care conferă
şi titlul volumului, mă duce cu gândul la basmul lui Petre Ispirescu – Tinereţe
fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte, în care apare o „Vale a plângerii”, în
care Făt Frumos este cuprins de un dor neţărmurit de familie şi de casă şi se
întoarce în localitatea natală ştiind că va muri. În povestirea Valea umbrelor,
Maria Giurgiu închipuie un spaţiu paralel cu al realităţii noastre, situat
într-o pădure blestemată. Un grup de adolescenţi vor să descopere misterul şi
pătrund în pădurea cu pricina. Eroina, care manifesctă sensibilitatea unui
medium, alunecă într-o vale şi ajunge în lumea pralelă care nu este decât Valea
umbrelor. Aici vede cum un cuplu de îndrăgostiţi, dintre prietenii cu care a
venit în excursie, sunt ucişi de doi căruţaşi infernali care voiau să violeze
fata. Eroina nu poate să ţipe şi când reuşeşte, Valea umbrelor dispare şi ea
îşi regăseşte toţi colegii sănătoşi, aşa cum au venit în excursie.
Frăţia dragonilor
şi intratereştri este inspirată de legendele legate de localitatea Roşia
Montana, al cărei aur şi alte minereuri nefieroase sunt exploatate cu cianuri
care lasă în urma tratementului un dezastru ecologic. Fantasticul izbucneşte
când legendele spun că în galeriile subterane există schelete de uriaşi care au
populat în vechime aceste locuri. Maria Giurgiu îşi închipuie că există aceşti
titani în formă fizică perfectă, adormiţi de secole şi care, în caz de cataclisme
care distrug omenirea, se trezesc şi o repopulează.
Un grup de tineri,
sub îndrumarea profesorului Dacian, se organizează într-o societate iniţiatică
a Dragonilor care să cereceteze aceste ipoteze cât şi să protesteze împotriva
Corporaţiei care exploata aurul prin spălare cu cianuri.
Dragu, liderul
frăţiei Dragonilor, descoperă într-o galerie subterană un scrin cu documente
imemoriale pe care le predă profesorului Dacian şi datorită cărora regiunea
Răşia Montana va putea fi declarată un
sit arheologic şi exploatarea minieră închisă.
Alături de Frăţia
dragonilor, la idealurile acesteia se alătură extratereştri buni, din rasa
Intratereştrilor care se opun extratreştrilor răi care urmăreau distrugerea
titanilor din subteranele de la Roşia Montană pentru a nu mai repopula planeta
şi a le lăsa lor locul.
În celelalte
povestiri: Coşmarul, Visele lui Falco, Logodnicul de pe Meetic, Vacanţa
ezoterică, Toamne contaminate – fantasticul izbucneşte la fel de surprinzător
ca în cele două texte prezentate.
În final, trebuie
să analizez succint povestirea cu care se încheie cartea: Lumea a intrat pe
orbita poveştilor uitate (Dedicată Demiurgului universului poeziei româneşti,
nemuritorul Eminescu).
Eminescu este
comparat cu Demiurgul universului fizic, care, îndrăgostit de Venera, o
imortalizează transformând-o în planeta Venus. La fel, poetul nostru naţional
îşi imortalizează dorul pentru femeia iubită în Luceafărul. Dar n-a fost să fie. Constantin Noica dă
explicaţia. Pentru ca fiinţa să ia naştere, este nevoie de un general şi de un
particular care îşi dau determinaţii care să se prindă. În Luceafărul,
generalul este Hyperion iar particularul este Cătălina. Determinaţiile lor nu
se întâlnesc, Luceafărul fiind nemuritor, iar femeia muritoare.
*
* *
În volumul Valea umbrelor, Maria Giurgiu dă dovadă de un imaginar fabulos. Lumi paralele, extratereştri, răpiri misterioase etc. ne incită meditaţia. Fantasticul izbucneşte totdeaua surprinzător, punându-ne pe gânduri. Stilul este direct, limpede, colocvial. Cartea se citeşte cu interes.
,,Orice dorință înfiripată-n minte
RăspundețiȘtergerePoartă în sine propriul fruct, așa cum îi e felul,
Spinii destinului se nasc din gândurile care erau tufe de spini